Gamifikacja – co to?
Gamifikacja to zastosowanie mechanizmów z gier (najczęściej komputerowych) w innych obszarach, np. w reklamie, edukacji, pracy czy handlu. Zjawisko to powoduje wzrost zaangażowania, a dodatkowo zachęca odbiorców do podjęcia określonych działań.
Wykorzystanie elementów współzawodnictwa, rywalizacji i nagradzania w celu osiągnięcia konkretnego celu nie jest niczym nowym. Już w latach 40. XX wieku Johan Huizinga zauważył, że gry mają ogromne znaczenie z perspektywy postępu społecznego.
Rozwój gamifikacji nastąpił wraz z pojawianiem się nowych technologii. Wówczas w ręce marketingowców trafiło potężne narzędzie. Dziś metoda gamifikacji jest wykorzystywana m.in. w:
- reklamie i sprzedaży produktów,
- rekrutacji i motywowaniu pracowników,
- realizacji kampanii społecznych,
- edukacji,
- działaniach typu lifestyle (np. zachęcających do zdrowego odżywiania czy uprawiania sportu).
Gamifikacja znajduje szerokie zastosowanie w sprzedaży i promocji. Coraz więcej firm decyduje się na „przemycenie” elementów z gier komputerowych do aplikacji czy na strony internetowe. Technika ta ma szczególne znaczenie zwłaszcza w komunikacji z reprezentantami pokolenia Y, czyli ludźmi urodzonymi po roku 1990. Przeszło 50% respondentów z tej grupy wiekowej deklaruje, że ich preferencje są takie same zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym.