Pliki cookies od lat wybudzają kontrowersje, ponieważ pozwalają na śledzenie zachowań internautów w Sieci. Tymczasem współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi zagrożeń wynikających z udostępniania swoich danych zewnętrznym podmiotom. Z drugiej strony bez popularnych „ciasteczek” nie można prowadzić spersonalizowanych kampanii reklamowych. Co więcej, 81% użytkowników oczekuje, by przekazy marketingowe były dostosowane do ich preferencji – wynika z badania Pew Research Center. Topics Api to sposób na pogodzenie tych dwóch skrajnych rzeczywistości.
Blog
Topics API zamiast Plików Cookies
Choć termin wycofania plików cookie z przeglądarki Chrome został przesunięty do roku 2023, Google wciąż pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Do ostatnich pomysłów internetowego giganta należy Topics API. Na czym polega ten projekt?
SPIS TREŚCI
Na czym polega?
Topics Api to nowy pomysł na profilowanie reklam. Polega na tym, że użytkownik będzie samodzielnie określał interesujące go tematy. Wybrane przez niego propozycje będą przechowywane w pamięci wyszukiwarki przez 3 tygodnie. Po tym czasie internauta zostanie ponownie zaproszony do zaznaczenia zakresu tematycznego. W ten sposób reklamodawcy będą personalizować przekazy marketingowe, a jednocześnie użytkownik nie udostępni im swoich danych.
Goel dodaje również, że rozwiązanie jest w pełni bezpieczne i rozwiązanie ma być przejrzyste i podlegać pełnej kontroli przez użytkowników.
Topics API vs. FLoC
Topics API to nie pierwszy projekt mający na celu zastąpienie plików Cookies. Google już wcześniej planowało wdrożyć inne rozwiązanie, a mianowicie FLoC (Federated Learning of Cohorts). Mechanizm opierał się na sztucznej inteligencji przydzielającej użytkowników do określonej kohorty zainteresowań. Na tej podstawie reklamodawcy mieli profilować komunikaty marketingowe. Niestety zaproponowany wariant nie spotkał się z uznaniem partnerów biznesowych, dlatego ostatecznie podjęto decyzję o jego wycofaniu.
Wprawdzie wyeliminowano wiele błędów, jakie miał FLoC, ale nowy system również wzbudza obawy marketerów. Do głównych problemów należą:
- Mała ilość tematów – według wstępnego założenia Topics Api obejmie 350 wątków. To może sprawić, że wybrane zagadnienia będą zbyt ogólne.
- Tematy mają się wyświetlać przez 3 tygodnie, a to zbyt mało, by prowadzić efektywne kampanie reklamowe.
Przeczytaj również: Postęp prywatności, czyli technologia FLoC jako następca ciasteczek
Czy Topics API zda egzamin?
Rozwiązanie ma mnóstwo zalet, a przede wszystkim zapewnia większe bezpieczeństwo użytkowników. Dużo zależy od funkcjonalności projektu. Obecnie Topics Api znajduje się w fazie testów. Ciężko więc przewidzieć, czy sprawdzi się w przyszłości. Trzeba jednak na bieżąco śledzić nowe doniesienia w tej sprawie, aby prowadzić efektywne kampanie. Chcesz dowiedzieć się więcej? Nasza agencja chętnie udzieli Ci wszelkich informacji.
Chcesz regularnie dostawać najnowsze newsy i porady ze świata marketingu? Zapisz się do naszego newslettera już teraz i bądź na bieżąco!